Satovi su sprave za mjerenje vremena koje ovise o sili pokretanja koju koriste. Njihov kontinuirani razvoj možemo pratiti od prvih civilizacija i korištenja elemenata prirodnih sila (položaj zvijezda, sunčeve sjene, protok vode ili pjeska) za pješčane i uljane satove, preko mehaničkih satova, koji se sastoje od niza različitih te međusobno isprepletenih i spojenih dijelova gibani silom teže, pa sve do današnjeg digitalnog mehanizma. Možemo reći da je kroz povijest korišteno mnogo relevantnih mjerača vremena koji su zaslužni za tehnički i oblikovni razvoj sata. U muzejskom kulturno-povijesnom fundusu možda je najviše upotrebljeno njihalo - vizualno istaknuti element odnosno regulator jednolikog gibanja satnog mehanizma.
U Zbirci namještaja, ogledala, rasvjete i satova nalazi se nekoliko starih satova koji čine zanimljivu grupaciju muzejskih predmeta u rasponu od 18. stoljeća do prve polovice 20. stoljeća. Tipološki su okarakterizirani kao stojeći, zidni, stolni i džepni satovi, a prema mehaničkoj složenosti, obliku kućišta te estetici ukrasa ukazuju na određenu stilsku epohu - barok, klasicizam, bidermajer, historicizam ili secesiju.
Danas izdvajamo sat koji pripada građanskom stilu bidermajer okarakteriziran jednostavnošću, skladom, profinjenošću te jasnoćom forme. Riječ je o stojećem satu s drvenim četverostranim kućištem s donjim dijelom u obliku luka. Isti se nadovezuje na postolje koje mu počiva na četiri alabasterne nožice. S umjetničkog aspekta najzanimljivija je njegova dekorativna vanjština s motivima i linearnom crvenom intarzijom, što je karakteristično za spomenuti stil. Drveno kućište s prednje je strane bogato ukrašeno mjedenim vegetabilnim motivima koji su oslikani zlatnom bojom te aplicirani na drvenu površinu. U središtu je veliki emajlirani brojčanik s rimskim i arapskim oznakama za sate, minute te dane u mjesecu. Iako većina satova u Muzeju nema signaturu, na ovom je ispisano ime urara - Anton Zeillinger in Gratz - majstora zavidne umjetničke vještine. S mehaničkog aspekta, kod ovog sobnog sata dodatnu vrijednost ima njihalo koje omogućuje jednako gibanje i njegovu točnost. Estetika Zeillinerovog njihala istaknuta je u liku orla raširenih krila koji stoji na grančici. Pozicioniran je točno ispod brojčanika u slobodnoj prostornoj dubini što dodatno ističe njegovu važnost.
Predmet je također odličan primjer muzejske prakse i suradnje više muzeja na zajedničkoj izložbi. Naime, zahvaljujući inicijativi Muzejskog društva sjeverozapadne Hrvatske u razdoblju od 1990. do 1992. godine realizirana je skupna izložba pod nazivom ‘’Stari satovi u muzejima sjeverozapadne Hrvatske’’. U Izložbenom salonu Muzeja Međimurja Čakovec estetski najzanimljiviji predmeti predstavili su jednu vremensku oazu sjeverozapadne Hrvatske sredine od prve polovice 17. stoljeća do prve polovice 20. stoljeća. Izloženi satovi svjedočili su o određenom mehanizmu čija tehnička složenost, unutar zatvorenih kućišta, govori o gradaciji razvoja tehnologije popraćena stilskim obilježjima određenog razdoblja te umjetničkim vještinama majstora koji su ih izrađivali.
Isti je predmet uspješno restauriran u nekadašnjoj restauratorsko-preparatorskoj radionici našega Muzeja. Opisani sat jedan je manji segment od bogatog kulturno-povijesnog fonda građanskog bidermajera. Taj izuzetno zanimljiv umjetnički stil prve polovice 19. stoljeća svjedoči o kulturi življenja u Međimurju koji svakako preporučujemo pogledati u našem Stalnom postavu.
Zbirka namještaja, ogledala, rasvjete i satova
Inventarni broj: MMČ 6356
Datacija: 2. desetljeće 19. stoljeća
Mjere: v: 41 cm ; š: 28 cm
Materijal/tehnika: drvo, mjed, alabaster, zlatna boja; intarzija
Pripremila: Tajana Vidović, kustosica kulturno-povijesnih zbirki