Početkom jeseni u Muzeju nas je posjetio i svojom vrijednom donacijom vrlo obradovao Mirko Banjeglav. Čakovčancima je poznat kao autor dokumentarnih i umjetničkih urbanih fotografija našeg grada. Gospodin Banjeglav je odlučio sve svoje sačuvane negative i skenirane fotografije, njih više od 2.300 darovati upravo Muzeju Međimurja Čakovec te ih na taj način sačuvati od zaborava i pohraniti u kolektivnu gradsku memoriju.
Mirko Banjeglav rođen je u Zagrebu, no u Čakovcu je proveo svoje afirmativne godine od 1. razreda osnovne škole do rane mladosti. Još kao gimnazijalac u čakovečkoj gimnaziji vrlo je aktivno sudjelovao u životu grada. Od svoje 16. godine, još kao učenik, radio je kao novinar i fotoreporter u sklopu tadašnje čakovečke zajedničke medijske redakcije lista „Međimurje“ i Radija Čakovec. U tom razdoblju, između 1965. i 1969., prije njegovog trajnog preseljenja natrag u Zagreb, nastale su brojne dokumentarne crno-bijele fotografije grada Čakovca i društvenog života koji se tada u njemu odvijao, a sudeći prema svjedocima vremena, društveni život tada je bio vrlo dinamičan. Koncerata i druženja nije nedostajalo. Gotovo da nije bilo važnijeg događanja, društvenog, političkog, kulturnog ili sportskog u gradu, a da ga nije Mirko popratio fotografijama. No, ne s velikim brojem fotografija jer je negative, tada od 24 ili 36 snimaka, trebalo racionalno koristiti i znati procijeniti koji je pravi trenutak za “okidanje”. U to je vrijeme u gradu bilo malo fotoaparata i malo ljudi koji su se aktivno bavili fotografijom. Profesionalnog fotoreportera, sve do dolaska Đure Jalšovca, list „Međimurje“ nije imao, a fotografije su snimali uglavnom sami novinari. Fotografije tada nisu bile na nekoj cijeni kao samostalan, poseban novinarski rad, o čemu svjedoči i podatak da u to vrijeme fotografije nisu bile potpisivane i služile su samo kao ilustracija uz novinarski tekst. Mirko je 1965. godine kupio i svoj prvi fotoaparat Altix 4 te je pisanim prilozima počeo dodavati i poneku fotografiju. Od tada se gradom nije više kretao bez fotoaparata i novinarskog bloka pa je počeo snimati i sve ono što mu se činilo zanimljivim. Zahvaljujući tome mi danas u arhivi njegovih fotografija imamo zastupljene razne teme, događaje, gradske prostore, osobe, institucije pa čak i život unutar čakovečkih tvornica.
Mirko Banjeglav je još kao đak bio jedan od inicijatora i glavni urednik prvog lista čakovečke gimnazije „Srednjoškolac“. List je izlazio između 1967. – 1968. godine i u njemu su rano stasali kao autori i pojedini Čakovčanci koji će se kasnije profesionalno baviti novinarstvom. List je tiskan u tiskari „Zrinski“ i ima sve odlike pravih novina. Zbog financijske neisplativosti i skupoće tiska, list u formi tiskanih novina nakon 1968. godine nije više izlazio. No, vrlo vrijedne i sačuvane primjerke koji su itekako raritetni povijesni svjedok svog vremena, Mirko je poklonio u naš muzej.
Nakon pola stoljeća čuvanja negativa u svojevrsnom zaboravu, Mirko je ponovno obratio pažnju na njih, kako kaže, sasvim slučajno, zahvaljujući susretu u Čakovcu s Danielom Hampamerom, administratorom FB-grupe "Čakovčanke i Čakovčanci". On ga je uspio nagovoriti da pretraži svoju fotoarhivu i stare snimke podijelim s članovima Grupe. Sudjelovao je sa svojim fotografijama i na svim dosadašnjim izložbama Grupe na razne urbane povijesne teme.
Muzej Međimurja ovom donacijom proširio svoju fotografsku arhivu te uz zbirku fotografija Stjepana Leinera i Đure Jalšovca sada dodajemo i ovu vrijednu građu. S Mirkom je u muzeju bila i njegova pratilja, Lidija Supančić, poznata čakovečka profesorica engleskog i hrvatskog jezika u mirovini, koja svakoj njegovoj objavljenoj fotografiji udahne život popratnom pisanom riječi.
Ovim putem Muzej se zahvaljuje gospodinu Banjeglavu na vrijednoj donaciji!
Kao popratnu ilustraciju tekstu stavljamo jednu fotografiju iz njegove arhive.
(Maša Hrustek Sobočan)
Fotografija : Iz donacije fotografija Mirka Banjeglava: Branko Šalamon i prijatelji: Branko Zdjelar-Turpis, Neven Jelić, Josip Dujic i Vladimir Sabo ispred kioska na Trgu Republike u Čakovcu, 1966.